Voor Noordhoff dacht ik als conceptauteur mee over het concept van Plein Junior, de nieuwe methode voor wereldoriëntatie. Mijn inbreng zit vooral in de open opdracht aan het einde van elk thema: de Pleinopdracht.

Plein Junior

In de nieuwe methode voor wereldoriëntatie komen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, burgerschap en digitale geletterdheid op een logische manier samen. De kinderen werken aan de hand van thema’s. In elk thema komen alle vakken aan bod. Tijdens de les maken kinderen zelf aantekeningen. Aan het eind van elke les vullen de kinderen hun eigen mindmap aan met wat ze geleerd hebben over het thema.

In de thema’s zit een stapsgewijze opbouw van kennis naar toepassing. In iedere les doen kinderen kennis op van een van de vakken en passen deze uiteindelijk toe in de Pleinopdracht.

Pleinopdracht

In de Pleinopdracht verwerken de kinderen op een uitdagende manier de lesstof van de tien inhoudelijke lessen. Zo leren de kinderen bijvoorbeeld bij het thema Hunebedbouwers over de archeoloog, waar de zwerfkeien vandaan kwamen, hoe de hunebedbouwers die enorme keien konden verplaatsen, welke materialen de hunebedbouwers gebruikten en waarom graan het belangrijkste gewas was. Na de lessen weten de leerlingen veel over hunebedbouwers. In de Pleinopdracht wordt dat omgedraaid: de leerlingen maken een museum om de hunebedbouwers te leren over ons leven. De leerlingen denken erover na hoe ze op basis van wat de hunebedbouwers zouden begrijpen iets kunnen vertellen over bijvoorbeeld ons eten, onze kleding, woningen, gereedschappen.

Het werkboek bij het thema Hunebedbouwers is online in te zien.