Voor Blink Educatie schreef ik als educatief journalist vier thema’s voor de digibordmethode Grenzeloos (aardrijkskunde).
Blink Educatie
Blink Educatie ontwikkelde naast Groove.me drie digibordmethodes voor wereldoriëntatie: Grenzeloos (aardrijkskunde), Binnenste Buiten (natuur & techniek) en Eigentijds (geschiedenis).
Blink maakt vernieuwende, digitale lesmethodes. Het bereiken van de leerling is het uitgangspunt. De lesmethodes zijn erop gericht om leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken.
Grenzeloos
Bij het maken van Grenzeloos werd gewerkt vanuit het principe ‘voelen is onthouden’:
- Grenzeloos zet leerlingen aan om zelf na te denken, en zelf te ervaren en ontdekken.
- Elke les bevat een nieuwe uitdaging; een vraag die leerlingen zelf gaan beantwoorden. Hoe komt een fossiel van een zeedier bovenop een berg? Wat zit er eigenlijk in een kroket? Hoe helpt een satelliet bij het maken van een plattegrond?
- Grenzeloos laat kinderen stap voor stap ontdekken en ervaren. Met prachtige foto’s, duidelijke animaties en praktische doe-opdrachten.
- Door Grenzeloos wordt het abstracte aardrijkskunde tastbaar voor leerlingen. De wereld wordt hun wereld.
- Met Grenzeloos zijn kinderen zelf bezig. Zien, voelen en samen beleven. Daardoor begrijpen kinderen de leerstof sneller en onthouden het beter.
Thema’s
Elk lesjaar van groep 5 t/m 8 heeft vier thema’s. Voor elk lesjaar werkte ik één van de thema’s uit:
- Groep 5: Nederland
- Groep 6: Werelddelen en culturen
- Groep 7: Europa: grenzen en identiteit
- Groep 8: Azië
De methode is visueel aantrekkelijk, verrassend en interactief! Bekijken? Vul je mailadres in op de website!