Hulpmiddelen voor het maken en beoordelen van een werkstuk
doelgroep | basisschoolleerlingen vanaf groep 5 |
kerndoel | leerlingen die een werkstukmaken, werken aan kerndoel 8 (Nederlands, schriftelijk onderwijs). |
Maken
Bijna alle basisschoolleerlingen krijgen er mee te maken: Maak een werkstuk over… Dat klinkt veel makkelijker dan het is, want: waar begin je en hoe pak je dat aan?
Met dit A4tje hebben leerlingen alles in beeld wat ze moeten doen bij het maken van een werkstuk.
Hoe ziet een werkstuk er uit.
Hoe kies je een onderwerp?
Hoe schrijf je voor je werkstuk?

Beoordelen
Wil je werken met het A4tje? Gebruik dan ook het bijbehorende beoordelingsformulier.
Ik vind het belangrijk dat de leerlingen van te voren weten, waar ze op beoordeeld worden. De leerlingen kunnen het lijstje dan zelf ook doorlopen om te kijken of ze aan alle punten hebben gedacht. Ook moet de beoordeling aansluiten bij de manier waarop je van de leerlingen verwacht dat ze werken.
Er zijn drie varianten van het beoordelingsformulier, waarvan er twee digitaal ingevuld kunnen worden.
Een printversie
Een formulier dat een cijfer presenteert aan het einde
Een formulier dat de score omzet in een beoordeling van onvoldoende tot zeer goed

Downloads
![]() |
Hoe maak je een werkstuk? van Pauline Buit is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie en is gratis te downloaden. |