Afgelopen weken volgde ik op Coursera een cursus van MoMA: Art & Inquiry, Museum Teaching Strategies For Your Classroom. Aan de hand van videobeelden en voorbeelden geeft Lisa Mazzola een indruk van hoe leerlingen en studenten op een betekenisvolle manier kunt betrekken bij kunst. Wat ik heel mooi vind, is dat Lisa tijdens activiteiten in MoMA de leerlingen en studenten eerst laat kijken. En best lang laat kijken. Ze beschrijft in de eerste week van de cursus een proces waarbij pas in de derde instantie informatie van buiten wordt gegeven aan de leerlingen en studenten.

I cannot teach anybody anything, I can only make them think
– Socrates –

Bij de Socratische methode of de Inquirymethode moeten de leerlingen en studenten moeite doen. Wat valt je op? Hoe zou het voorwerp gebruikt kunnen zijn? Wat zou de bedoeling kunnen zijn? Waarom denk je dat …?

In de andere weken van de cursus geeft Lisa allerlei tips voor activiteiten die je in een museum of in de klas kunt doen, van kijken naar schrijven, tekenen, bewegen. Ze sluit af met hoe je kunst in het curriculum een plek kan geven.

 Op MoMA Learning staan uitgewerkte lessen die je met je klas kunt doen.