Professor Carol Dweck spreekt in ‘Teaching a growth mindset’ at Young Minds 2013 over de fixed en growth mindset. Kinderen worden nieuwsgierig geboren, zijn altijd bezig met experimenteren, leren, aanpakken van moeilijke taken als lopen, praten, enzovoort. Bij sommige kinderen lijkt die nieuwsgierigheid een paar jaar later verdwenen te zijn. Carol Dweck zocht naar de oorzaak en ontdekte dat een verkeerde mindset de oorzaak kan zijn.

Fixed mindset = Talent en intelligentie liggen vast. Je hebt een bepaalde hoeveelheid en dat is dat. 

Doel:
Tegen elke prijs slim overkomen. Het risico is dat je niet slim overkomt, maar er is geen uitdaging om te leren.
Inspanning:
Het moet vanzelf gaan. Als je je moet inspannen, betekent dat dat je niet zo slim bent.
Tegenslag:
Fouten en falen verstoppen of ontkennen. Als je het niet kunt, kun je het gewoon niet.

Iemand met deze overtuiging heeft geen goede manier om met fouten of moeilijkheden om te gaan. Ze geven op, rennen weg, gaan zich misdragen, doen verveeld.

Growth mindset = Talent en intelligentie kan ontwikkeld worden.

Doel:
Tegen elke prijs leren.
Inspanning:
Hard werken en oefenen is de sleutel om te ontwikkelen.
Tegenslag:
Tegenvallers zijn een onderdeel van leren. Je moet de confrontatie er mee aangaan.

Iemand met deze overtuiging over talent en intelligentie heeft een enorme voorsprong.

De mindset wordt o.a. overgedragen door prijzen, complimenten. Het is daarom belangrijk om kinderen niet te prijzen om hun intellignetie, talent of prestatie, maar om het leerproces: ‘Dat heb je goed geprobeerd!’

Hoe kun je het nog meer praktisch maken?

Carol is gek op:

the power of … yet

  • I’m not good at ______ … yet.
  • I can’t do ______ … yet.
  • I tried but it didn’t work ______ … yet.

We hebben vertrouwen in de vaardigheden en we verwachten dat het gaat lukken!

Ook geeft Dweck aan dat het belangrijk is om informatie te geven over hoe het brein werkt, dat motiveert om te leren.

Ook interessant: Is perfectie deugd of verdienste?