Het boek Kunst meester! gaat over beeldend onderwijs aan kinderen van 4 t/m 12 jaar. Het boek begin met het beschrijven van twee stromingen van beeldend onderwijs, die elkaar vaak in de loop van de schooltijd opvolgen: van kunst als middel naar kunst als doel.

Wat ik vooral meeneem is verhalen. In heb boek staan vier inhoudsgebeiden, die van belang voor het beeldend onderwijs:

  • Waarnemingsvermogen
    Ontwikkelen van een rijke naar een rijkere waarneming.
  • Inlevingsvermogen
    Inleven in een ander, zonder meteen te oordelen. Verruimd de blik over de grenzen van maatschappijen, landen, religies.
  • (waarnemen + inleven =) Oordelingsvermogen
  • Gelaagdheid
    Verbinden met een verhaal opent mogelijkheden voor de beleving.

Gelaagde verhalen (betekenis, context, maar ook sfeer, intenties, spanning, tegenstrijdigheid, handelingen) zijn de ingang naar beleving. Een goed verhaal maakt een kunstwerk toegankelijk. Het laat de kinderen in de huid en geest van het kunstwerk kruipen. Ze kunnen het bewonderen, ervan genieten, het ervaren.

Op deze manier kun je kinderen actief laten kennismaken met kunst.